International Watch Company (w skrócie IWC) robi zegarki dla różnego klienta i o różnym przeznaczeniu: od modeli eleganckich, poprzez egzemplarze z zaawansowanymi komplikacjami mechanizmu, reedycje, zegarki do nurkowania, czy zegarki pierwotnie przeznaczone dla pilotów. Marka z Schaffhausen jest znana również ze współpracy z licznymi ambasadorami; zarówno z całymi formacjami i markami, a także z poszczególnymi osobami.
Przykładem takiego partnerstwa jest Mercedes Benz i jego sportowy oddział AMG.
Samochody wyczynowe i sportowe
Mercedes-AMG to marka samochodów wyczynowych i sportowych należąca do Mercedes-Benz Cars z siedzibą w Affalterbach w Niemczech. Kierowani fascynacją sportami motorowymi Hans Werner Aufrecht i Erhard Melcher założyli tę firmę w 1967 roku.
Od 2005 roku Mercedes-AMG GmbH jest spółką zależną będącą w całości własnością Daimler AG, reprezentującą czołową pozycję sportową firmy z szeroką gamą modeli, począwszy od wyczynowych samochodów kompaktowych aż po prawdziwie sportowe samochody, takie jak rodzina AMG GT. W przeciwieństwie do produkcji na dużą skalę, silniki Mercedes-AMG montowane są w Affalterbach zgodnie z zasadą „Jeden człowiek, jeden silnik”. Firma AMG narodziła się na torze wyścigowym i do dziś dba o „osiągi jazdy” w każdym szczególe, co wyraża się również w zauważalnej, innowacyjnej doskonałości każdego pojazdu. AMG – te trzy litery oznaczają najwyższe osiągi motoryzacyjne, ekskluzywność, emocje, wydajność i niezwykle dynamiczną przyjemność z jazdy, a także ekskluzywne spotkania, punkty kontaktowe i współpracę z klientami na całym świecie.
AMG w dalszym ciągu wyznacza standardy i jako submarka, a firma Mercedes-Benz ma ambicje wzmacniać portfolio jej produktów jako marka luksusowa o wysokich osiągach. Obecnie AMG forsuje transformację firmy, stara się – jak to ujmuje - na nowo definować przyszłość wydajności jazdy, dzięki zelektryfikowanym układom napędowym.
Fabryczny zespół Mercedes-AMG
Najstarsza firma motoryzacyjna na świecie od lat z sukcesami staruje w wyścigach Formuły 1. Ich kierowcy; Lewis Hamilton i Curt Russel od kilku sezonów noszą na torach zegarki pochodzące z fabryki w Schaffhausen, a na ich lewych rękawicach można dostrzec grafiki z zegarkiem, umiejscowionym w ten sposób, by odzwierciedlać położenie prawdziwych egzemplarzy, których nie zakłada się wsiadając do bolidu.
Obaj panowie są kierowcami Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team, czyli fabrycznego zespołu Mercedes-AMG, który rywalizuje na szczycie sportów motorowych – Mistrzostwach Świata FIA Formula One™.
Formuła 1 to sport jak żaden inny. Łącząc pracę zespołową, najnowocześniejsze technologie i innowacje, doskonałe zarządzanie i wyjątkowe umiejętności za kierownicą, zespoły opracowują samochody wyścigowe zdolne konkurować z rywalami w wysokooktanowym środowisku, które obejmuje ponad 20 wyścigów na pięciu kontynentach w każdym sezonie. Mieliśmy okazję przekonać się o tym osobiście i zobaczyć „od kuchni” w 2019 roku podczas odwiedzin w fabryce bolidów F1 Toro Rosso, możecie zobaczyć naszą relację – wizyta w fabryce bolidów F1 z Edifice.
Wracając do naszych bohaterów - zespół Formuły 1 Mercedes-AMG PETRONAS, zlokalizowany w centrach technologicznych w Brackley i Brixworth w Wielkiej Brytanii, składa się z ponad 1000 zaangażowanych i zdeterminowanych osób, które projektują, rozwijają, produkują i ścigają się samochodami prowadzonymi przez siedmiokrotnego mistrza świata Lewisa Hamiltona i Zwycięzca Grand Prix, George Russell.
Zespół, który zwyciężył w siedmiu kolejnych podwójnych Mistrzostwach Świata Kierowców i Konstruktorów w latach 2014–2020 i zapewnił sobie rekordowy, ósmy z rzędu sukces w Mistrzostwach Konstruktorów w 2021 r., stanowi jeden z najbardziej utytułowanych zespołów w historii tego sportu. Od powrotu jako konstruktor w 2010 r. do końca sezonu 2022 fabryczny zespół Mercedes-AMG odniósł 116 zwycięstw, 264 razy stanął na podium, 128 pole position, 91 najszybszych okrążeń i 54 razy kończył wyścigi na 259 startów w wyścigach.
Przechodząc już do zegarków - najnowszym owocem współpracy prestiżowej marki IWC oraz Mercedes-AMG są dwa sportowe chronografy „Performance”, wykonane z zaawansowanych technicznie materiałów.
Wykonane na istniejącej już „platformie”
Podobnie, jak ma to miejsce w świecie samochodów, także nowe zegarki IWC Pilot’s Watch Performance Chronograph powstały na istniejącej już „platformie” dostępnej dla wielu modeli IWC, obniżającą w ten sposób koszt produkcji i eliminując konieczność żmudnego procesu tworzenia czegoś od zera. Jest to częsta praktyka branżowa, pokazująca wyraźnie, że światy motoryzacji i zegarków mają ze sobą dużo wspólnego.
Bazą projektu IWC został znany już, mierzący 41 milimetrów średnicy (bez karbowanej koronki) model Pilot’s Chrono. Nowe zegarki mają więc takie same wymiary zewnętrzne: szerokość została wspomniana wyżej, a grubość koperty wynosi prawie 15 milimetrów, (by być dokładnym - 14.8 mm). Jak wynika z tych „suchych” danych są to zegarki dla osób o raczej masywniejszych nadgarstkach.
Niezależnie od naszego wyboru (o tym za chwilę) tarcza została utrzymana w ciemnych kolorach; przełamują ją tylko arabskie indeksy godzinowe oraz charakterystyczne wskazówki właściwe „pilotom”. Układ subtarcz chronografu na cyferblacie ma postać 12-6-9. Osobiście nie jestem wielkim zwolennikiem tego rozważania, ale jest to podyktowane rodzajem zastosowanego mechanizmu. Przy godzinie trzeciej umieszczono logo marki oraz komplikację kalendarza z podwójnym odczytem: dnia tygodnia, oraz dnia miesiąca.
O lotniczym rodowodzie przypomina także trójkąt z dwiema kropkami po bokach, umiejscowiony na godzinie dwunastej. Zarówno indeksy godzinowe, jak i drobna podziałka minutowa pokryte zostały substancją świecącą.
Luminova mieści się także na wszystkich wskazówkach.
Wersje AMG i AMG Petronas Formula 1
Jak wspominałem kilka zdań wcześniej, mamy do wyboru dwie wersje IWC Pilot’s Watch Performance Chronograph: AMG i AMG Petronas Formula 1.
W zależności od wyboru będą się one delikatnie różnić wykończeniem, oraz diametralnie różnić w kwestii materiałów użytych przy produkcji. W modelu o krótszym oznaczeniu przy produkcji zastosowano tytan (grade 5). Wykonano z niego kopertę, przyciski odpowiadające za pracę chronografu oraz koronkę.
Drugą opcją jest matowy model wykonany z Ceratanium, czyli mieszanki tytanu z ceramiką o matowym wykończeniu. W tym przypadku cyferblat zostaje wzbogacony o niebiesko-zielone akcenty (w pewien sposób charakterystyczne już dla całego IWC).
Kolor ten pojawia się na obwódce tarczy, czcionce datownika, zakończeniu wskazówki sekundowej i jednej ze wskazówek umieszczonej na tarczce chronografu.
Niezależnie od naszych wyborów pewne elementy są wspólne dla obu zegarków: jednym z nich jest ceramiczny, czarny pierścień ze skalą tachometru w kolorze białym. Jest to element przypominający o wyścigowych konotacjach tego modelu.
Taki sam jest także manufakturowy mechanizm z automatycznym naciągiem sprężyny o oznaczeniu fabrycznym 69385. Rezerwa chodu wynosi 46 godzin po pełnym nakręceniu. Jego prace można oglądać przez przeszklony szafirowym szkiełkiem dekiel z logo AMG na środku. Szkoda, że nie zdecydowano się na umieszczenie tego logotypu na szkieletowym wahniku, całość byłaby wtedy dużo bardziej estetyczna i bardziej przemyślana i nie sprawiałaby wrażenia doklejonego „na siłę”.
Producent pozostawił nam także możliwość wyboru w kwestii mocowania na nadgarstku; możemy wybrać gumowy pasek ze standardową klamerką, bądź bransoletę wykonaną z materiału użytego przy produkcji koperty.
Oba zegarki są wodoszczelne do 100 metrów.
IWC Pilot’s Watch Performance Chronograph AMG i AMG Petronas Formula 1
Cena?
W dużej mierze to, ile przyjdzie nam zapłacić uzależnione jest od naszych wyborów opisanych w tekście. Ceny IWC Pilot’s Watch Performance Chronograph „startują” od około 50 000 złotych za tytanową wersję na gumowym pasku i kończą się w okolicach 100 000 złotych za wersję w całości (koperta + bransoleta) wykonany z Ceratinum.
10:35 10.01.2024Zegarki
IWC Pilot’s Watch Performance Chronograph AMG i AMG Petronas Formula 1
Tagi:
zegarki męskie mechanicznezegarek wodoszczelnychronografczarny zegarekzegarek mechanicznyzegarki lotniczezegarek męski na paskuzegarki szwajcarskiesrebrny zegarekluksusowe zegarkiprestiżowe zegarkizegarki sportowezegarki automatycznezegarek męski na bransoleciezegarek na prezent
REKLAMA
Seiko Astron – to w końcu kryzys czy rewolucja?
Niedawno minęło 51 lat od premiery zegarka, który według wielu wstrząsnął przemysłem zegarmistrzowskim. Rocznica, nawet jeśli niezbyt okrągła, wydaje się dobrym pretekste ...
Zegary wieżowe z jedną wskazówką – jak zegarki MeisterSinger
Wiadomo, że w kalendarium historii pomiaru czasu to duże zegary mają pierwszeństwo w stosunku do zegarów noszonych – czyli zegarków. Pierwszy zegar mechaniczny został zbu ...
Spherodrive - łożyskowanie bębna za pomocą łożysk tocznych
Łożyskowanie bębna napędowego, który przy próbie podziału mechanizmu zegarowego na bloki funkcjonalne jest elementem napędu (silnikiem o ograniczonym zasobie energii), ba ...
Davosa Newton Pilot Rally Chronograph. Sportowa stylistyka z nutką retro
Szwajcarska marka Davosa w ostatnim czasie prezentowała sporo nowych, ciekawych zegarków wykonanych z najwyższą starannością, lecz ukierunkowanych nieco bardziej w stronę ...
Nowe „piloty” Junghans - Meister Pilot Chronoscope i Meister Pilot Automatic
Wiele firm zegarmistrzowskich szczyci się zaopatrywaniem np. floty w chronometry morskie, lotnictwo w zegarki dla pilotów, czy agencje kosmiczne w zegarki, które trafiły ...
Hooke & Huygens. Opatentowana koperta z wymiennym środkiem i osiem bębnów!
Dziś zaprezentujemy nowość. Nowy zegarek, nowej marki. I to od razu rynkowa ciekawostka. Zegarek z 8 bębnami sprężyn napędowych i z… otworem na samym środku. Zupełnie na ...
Jaeger-LeCoultre Master Control Calendar Chronograph. Reinterpretacja wysublimowanej klasyki
Firma Jaeger-LeCoultre, funkcjonująca od 1833 roku w Vallée de Joux, wyróżnia się mistrzostwem w stosowaniu komplikacji zegarmistrzowskich. Wyrazem zaangażowania jak i wk ...
Möels & Co. Zegarki wolne od wszelkich korporacyjnych wytycznych
Zainteresowanie klientów tradycyjnymi zegarkami na rękę jest nadal bardzo duże, w szczególności w obecnych czasach “wszystkomających” smartwatchów. Popularność nowych mar ...
Video recenzja: Tissot T-Touch Connect Sport
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka T-Touch Connect Sport marki Tissot. Nasz redakcyjny kolega Marcin prezentował ten model niedawno w formie klasycznej recen ...
Zegarki i biżuteria ratują wynik finansowy grupy VRG, właściciela W.Kruk
Grupa VRG w 2023 r. wypracowała 101,7 mln zł zysku, wobec 92,9 mln zł zysku w roku 2022. Wyniki grupy uratowała marka W.Kruk, sprzedająca m.in. luksusowe zegarki. Druga - ...
Renaud Tixier - Monday. Dwóch wizjonerów, jeden nowy, niecodzienny zegarek
Historia powstawania wielkich marek zegarmistrzowskich w prawie stu procentach opiera się na wizji osób marzących o tym, aby stworzone przez nich zegarki zdobiły nadgarst ...
Recenzja: Aviator Swiss Made Airacobra GMT
Zegarki typu "flieger" to wzór czytelności, forma podporządkowana funkcji, kontrast i duże cyfry, wszystko dla zapewnienia łatwości odczytu czasu, zarówno w dzień jak i w ...